Män som hatar kvinnor

Underbara, underbara film!
Jag kan bara säga "Välkommen, 2000-talets bästa svenska film!"

Jag älskade början. Det allra första som hände i filmen, när filmtiteln syntes i bild och man såg Harietts svartvita porträtt i bakgrunden av bilden och den brutala och mäktiga, underbara musiken spelades, redan då fick jag gåshud och det var då jag kände: "Här har vi en jävligt bra film" Jag hade rätt, så jävla rätt!

Har du inte sett filmen men funderar på att se den så bör du inte läsa det som skrivas skall!

En bit in i filmen var den så äcklig, äcklig och vidrig, brutal!
För det första så skulle den ene huvudkaraktären, Lisbeth, suga av sin nya förmyndare. Jag undrade ju varför hon behövde en förmyndare, hon var ju trots allt 24 år. Kanske var det för att hon varit ett problembarn hela sitt liv och legat inne på psyket. I alla fall tvingade den där jävla gubben henne att suga av henne, för att han hade tagit hennes pengar, eller ja, pengar som hon behövde för att betala hyran med fick hon, behövde hon pengar till andra utgifter var hon tvungen att fråga sin förmyndare först, trots att det var hennes pengar som hon jobbat sig till! Han hade sån makt över henne eftersom han var jurist och kunde sätta dit henne hur lätt som helst. Hon bad om 20 000 kronor från sitt konto, hon bad om sina pengar, för hon skulle köpa en ny dator då hennes hade pajat i ett slagsmål som hon inte ens själv hade startat, hon var en datahacker.
Hon fick 7000 kronor för den där avsugningen. Det räckte ju inte, hon behövde mer pengar, hon behövde en bra dator! Hon bad sin förmyndare om mer pengar från sitt konto och trodde att hon skulle behöva ge honom en avsugning till, men nej nej, isället slog han till henne i ansiktet, knuffade henne på sängen, fängslade fast hennes händer i handfängsel i sängen. Han band hennes ben så att hon inte kunde röra sig och sen våldtog den sjuka jäveln henne! Man riktigt såg hur jävla ont det gjorde, och hon skrek så jävla hemskt, usch.. det var bland det vidrigaste jag någonsin sett i filmväg!

Smart som hon var så hade hon haft en specialfilmkamera med sig för att kunna sätta dit den jäveln som tvingade henne till att suga av honom. Hämnden blev att hon kom till hans lägenhet, gav honom elstötar in i kroppen så att han svimmade. Sen band hon fast honom precis som han hade gjort med henne kvällen innan. När han vaknade var han livrädd, hon var iskall och stencool! Hon hittade en dildo i hans byrålåda så den använde hon på värsta tänkbara möjliga sätt, rätt åt honom! Sedan visade hon filmen som hon hade från kvällen innan, kom med krav. Hon skulle ha sina pengar ifred, han skulle aldrig mer röra henne, då skulle filmen hamna hos polisen, tror ni han gjorde något mer? Nej!

Sen till filmens huvuddilemma, Hariett.
Hariett var en "dotter" till Henrik. Hon hade försvunnit spårlöst en sommar 1966. Var hon död?
Henriks släkt var en rad av skumma typer och han var övertygad om att det var någon i hans släkt som dödat henne. Det var här Michael Blomkvist kom in i bilden. Han var en journalist, mycket skicklig sådan, han skulle hitta henne. Började leta i gamla papper, foton, Harietts dagbok, han kom på en massa saker, men det var en pusselbit som fattades, som stoppade honom från att gå vidare i sökandet. Det var då Lisbeth kom in i bilden. Datahacker som hackat sig in i hans dator då hon fixat fram information om honom förut. Hon gav honom den ledtråden han behövde och det var här det tog fart. De började samarbeta, fick fram en massa! Filmen bjöd på spänning, romantik, humor, drama, ja allt du kan tänka dig!

Nu känner jag att jag kan avslöja för mycket för er som inte sett filmen, så jag ska vara tyst och inte skriva mer om handlingen. Jag kan bara säga att alla ni som läser, om ni inte har sett filmen så är den här filmen ett MÅSTE! Jag lovar, det är bland den bästa filmen jag sett på väldigt, väldigt länge och jag är väldigt kräsen av mig ska ni veta! Den här filmen är ungefär som årets julklapp, ja faktiskt, nära på! SE, SE  SE DEN!

Måste även säga att jag älskade Noomi Rapace, som spelade Lisbeth, vilken jävla bra skådespelerska! Åh, underbara människa, varför har vi aldrig sett dig förut på filmduken?!

Jag älskade filmen. När man trodde att det var nära slutet tog det en helt ny vändning och det påbörjades ett nytt kapitel. Jag är i alla fall överlycklig över att jag såg den här filmen, den var mig precis i smaken!
Gillar ni kriminaldrama? Ja, då är nog det här bibeln över alla andra kriminalfilmer! Samtidigt som den bjuder på så mycket mer. Nu när jag sett filmen så är jag så jävla sugen på att läsa böckerna, så det får nog bli en tripp till biblioteket någon dag. :)

Det som var lite komiskt var att huvudkaraktären Michael Blomkvist spelades av skådespelaren Michael Nykvist, haha, brist på namn! Peter Haber spelade en karaktär som heter Martin, ganska komiskt om man tänker på att den rollfigur som Peter Haber är mest känd för är just Martin Beck, samma namn, brist på fantasi? Eller bara för att det hela var komiskt kanske?

Nu ska jag sova.
Muskalföreställningarna börjar i morgon 09:30, så det gäller att vara utvilad. Annars kanske alla undrar varför det söta lilla lejonet är så trött?

God natt // Slem :)

Kommentarer
Postat av: Anonym

måste få säga att du var så jävla duktig på musikalen! Ja, alla var duktiga, ni gjorde ett skitbra jobb, men du var absolut min favorit! Man satt bara och gapade. Att du var grym är det minsta jag kan säga! Den bästa musikalen hittills!

2009-03-20 @ 13:51:49
Postat av: Erica

Böckerna av Stieg Larsson är skitbra :) Läs dom!

2009-04-03 @ 22:30:28
URL: http://eriicapersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0