Pepparkakståg och frossa

Vaknade 09:37 i morse, försökte verkligen öppna ögonen, men det var omöjligt att hålla dom öppna!
Jag var så trött. Vände mig om, ville inget hellre än att somna om, allt var ju så mjukt och skönt just idag och lördag stavas SOVMORGON, men när jag väl var på väg in i dimman igen så kom jag ju på att idag ska jag ju baka mitt pepparkakståg!
Just det, inte vanliga, tråkiga pepparkakor, inte det traditionella pepparkakshuset, utan ett pepparkakståg.
Då flög jag upp ur sängen, käkade frukost, skissade mallar och sedan satte jag igång med bakandet. :)

Jag kavlade, jag skar ut, jag upprepade, och sedan in i ugnen.
Väl ute och svala så skulle jag ju "limma" ihop alla bitar med smält socker, (smält socker stavas SUPERLIM!)
Jag var precis färdig med själva tåget, och skulle bara sätta dit det sista hjulet, ja, vad tror ni inte att jag gör?
Tappar smält socker på min hand, (Sockret var glödhett) det bränner och svider och jag hinner inte mer än att reagera på smärtan så tappar jag tåget rakt ner i plåten och det går sönder, och fattar ni hur jävla arg jag var just då?!
Nej, jag tror inte det. Hade jag varit själv i huset så vet gud vad jag skulle ha gjort!

Men, vad är mitt namn? Emelie Larsson!
Jag stoppas inte av sånna saker, nej, jag fick väl göra om allt, limma ihop tåget och när det väl var färdigt så såg det ut precis som det gjorde från första början. :)
Sen var det vagnarna och de var ju enkla, så det gick ganska fort.
Väl klar med själv tåget + vagnar så skulle jag dekorera med kristyr och Non stop.

Jag är så himla nöjd med mitt pepparkakståg, det blev jättefint när det var färdigt! :)
När jag väl var inne i pysslandet och knåpandet så ville jag göra ett fruktfat, som jag alltid gör till jul, men hur kul är det egentligen med olika sorters frukt på ett fat som bara ligger där i sina orginalfärger?

BOOOOORING!

Så jag frossade frukten istället. :) DET blev faktiskt jättefint! Hade aldrig gjort det förut så det var kul att testa något nytt.

Man gjorde så att man tog äggvita och penslade på frukterna, sen så hällde man strösocker över och då ser det ut som frost. Jag blandade med röda äpplen, apelsiner, röda vindruvor, eller blå eller vad folk anser att dom är! Och päron, mysiga färger som passar nu till jul. :)

Ja, vad mer kan jag säga än att jag är supernöjd med mina projekt idag! :)
Dagen försvann dock snabbt, men det gjorde ingenting för jag hade i alla fall roligt.

I morgon är det Första advent, vilket innebär att det är Skyltsöndag, vilket innebär att det nästa dag är den första december, vilket i sin tur innebär att jag får öppna lucka ett på min chokladkalender, ja, jag har en! och det i sin tur innebär att årets julkalender börjar, och jag hoppas verkligen att den är bra i år! :)

Puss // Ems ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0