Alla våldtäkter får det att rysa i kroppen på mig och jag vill bara skrika!

Först vill jag börja med att säga tack för boktipsen Sarabarab! :) Jag ska absolut läsa dom! Det är guld att ha en bok med sig när man reser så långt som jag oftast gör :)

Nu till en mer allvarligare sak, eller nej, nu ska jag inte ens skriva med snälla ord, nu jävlar är det allvar! Det här gör mig förbannad, så in i helvete att jag håller på att äta upp tidningen varje gång jag läser om det eller kastar ut tv:n varje gång det sägs på nyheterna, det är inte det att jag har problem med mitt humör (oftast i alla fall, haha!) det är bara det att jag tycker att det här har blivit ett stort problem de senaste åren och det är ALLA JÄVLA VÅLDTÄKTER SOM SKER.

Till att börja med kan vi nämna Linnea och Jennifer som ingen kan ha missat, det är vidrigt! Vidrigt!
Sen kan jag berätta om våldtäkterna som sker/har skett i Karlstad, där jag bor. I höstas var det en jävla våg av våldtäkter i form av en utländsk man som hoppade på stadsbussarna och gick av när han såg att en kvinna/tjej gick av ensam, om han inte innan hade provocerat dem på bussen. Det blev våldtäkter och försök till våldtäkt men de fick fast honom tack vare programmet Efterlyst som jag personligen tycker är jättebra för det hjälper verkligen, det gör det! Sen var det inte alls länge sen vi hade en våldtäkt i Karlstad igen.

Men nu ska jag berätta vad jag läste i tidningen idag, Atonbladet.
En 20-årig man våldtog en 20-årig kvinna i Örebro den söndagen den 28 mars. Kvinnan var på väg hem från en restaurang när hon våldtogs och fem timmar efter våldsgärningen hittades hon på brottsplatsen svårt medtagen och fördes till sjukhus. Polisen dömer detta som GROV VÅLDTÄKT men det här är inte nog! Bara kolla listan över överfallen i Örebro det senaste halvårt:

* Söndagen den 6 september - våldtäktsförsök
* Söndagen den 20 september - våldtäktsförsök
* Söndagen den 4 oktober - våldtäktsförsök
* Onsdagen den 14 oktober - våldtäktsförsök
* Söndagen den 1 november - fullbordad våldtäkt
* Söndagen den 6 december - våldtäktsförsök
* Söndagen den 14 februari - fullbordad våldtäkt
* Onsdagen den 24 februari - våldtäktsförsök
* Lördagen den 27 fbruari - våldtäktsförsök
* Lördagen den 6 mars - våldtäktsförsök
* Söndagen den 28 mars - fullbordad våldtäkt

Det här är skrämmande! Det är vidrigt, äckligt! Skamligt! Jag blir arg, jag blir så jävla arg och inte minst så blir jag rädd! Jag blir rädd för att gå utanför dörren på kvällen, när det är mörkt, för jag är så jävla rädd att jag ska våldtas. Alex är också rädd, han vill inte att jag ska gå ut själv eller gå själv ifrån bussen, så han kommer alltid och hämtar mig ifall jag har tränat på kvällen. Det var inte alls länge sen vi hade en våldtäkt i Karlstad och det var på samma gata som min bästa kompis bor! USCH säger jag, USCH!

Ska det verkligen behöva vara såhär?
Ska vi verkligen behöva vara rädda för att gå ut och gå på kvällen?
Ska vi verkligen behöva vara rädda och "tvingas" ha någon med oss varje gång vi går ut?
Det här är Sverige! Men man skulle fan kunna tro att vi befinner oss i nåt jävla B-land där kvinnorna våldtas hela tiden och där polisen inte ens reagerar. Här reagerar dom i och för sig, men vilka grips? Hm hm...

Men varför är det så många våldtkter då? STRAFFEN.
Straffen är alldels för svaga! En kille vet att det gör inget att våldta en tjej jag får några månader, kaske nåt år, kanske lite vård men sen är jag ute och har man ingenstans att ta vägen, vad fan spelar det för roll om man spärras in några månader? Inte ett jävla piss! Jag tycker att våldtäkt är ett brutalt och kränkande brott som absolut borde ha högre straff! 5-10 år, minst! Jag tror på fullaste allvar att våldtäkterna skulle minska om man höjde straffen och varför är de så låga än idag? När våldtäkter har ökat 3 gånger mer de senaste åren? Jävla idioter!

Det kommer krävas någon som tar självmord på grund av att ha blivit våldtagen eller någon som blir psykiskt sjuk på livstid innan de ändrar straffgränsen, och ja, har man blivit våldtagen så har man det, det är inget som försvinner och det kommer alltid att leva med en, men om man vet att våldtäktsmannen straffas för det han har gjort så tror jag att man mår en liten gnutta bättre i alla fall. Men jag vet inte, och uppriktigt sagt så hoppas jag att jag aldrig får veta, för jag vill inte bli ett offer, jag vill inte vara den som aldrig blir mig själv igen och som tvingas gå igenom en massa förhör, undersökningar och terapi och ständigt påminnas om vad jag råkade ut för.

Men jag vill finnas där för andra och därav detta inlägg, för jag bryr mig.

Kommentarer
Postat av: Calle

Emelie,

Det värmer alltid i hjärtat när man läser eller hör såna här rejäla avståndstaganden från våldtäkter, det är bra. Våldtäkt är ett av de grövsta och mest upprörande brott en människa kan begå och det får aldrig gå obemärkt förbi.

Nu till straffrågan. Många tycker att den svenska lagstiftningen i allmänhet är alldeles för vek, men jag tenderar att inte hålla med. Om vi koncentrerar oss på våldtäkt - om du döms för våldtäkt åker du in i fängelse i lägst två högst sex år. Grov våldtäkt: fyra till tio år. Lägg dessutom på det skadestånd på antagligen runt 100 000kr som gärningsmannen i de allra flesta fall ska betala till sitt/sina offer. Det är inte någon månad på semester, det är upp till tio år på en anstalt där du ska sitta dina flesta timmar instängd i en liten, liten cell och samtidigt veta att du kommer behöva betala av en rejäl skuld när du kommer ut.

2010-04-01 @ 20:42:44
URL: http://jurstudentensklagan.blogspot.com
Postat av: Karin

Helt jävla sant Emelie!

2010-04-01 @ 20:54:30
Postat av: Magnus

Alex är inte ensam om att känna sådär tyvärr. Det är ett VÄLDIGT stort problem :/

2010-04-01 @ 20:56:48
Postat av: Wera

Men herregud!

Nu blir jag ju tillochmed riktigt rädd, jag flyttar till Örebro i höst, och jag kommer vara galet paranoid och inte våga gå utanför dörren själv ju :(

2010-04-02 @ 11:08:41
URL: http://weragr.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0