Tillverkning i Normafabriken

Nu ni! Nu ska ni få se hur det går till att tillverka ett 6,5-skott! Det trodde ni aldi´rig att ni skulle få göra va? ;)
Var ju som sagt i Åmotfors igår och sköt in skott till mitt älskade korthållsgevär och sen fick vi gå på ett liitet studiebesök på Norma där de tillverkar alla mängder av skott :)



Det börjar i denna maskin!



Och här kommer hylsorna ut, färdiga och perfekta




Sen går de in i denna maskin som är tillverkad innan första världskriget!



Så ser den ut och hylsorna rullar runt i kugghjulen



och här har vi själva kulan
sen sätts de ihop och så har man ett färdigt skott!
Otroligt va? ;)



Denna dag hade de tillverkat 103 578 skott
och då kan man på skoj säga att det skulle kosta mig 517 890 kronor att köpa dem alla.

Ja, det är riktigt dyrt med 6,5-skott!
Och varje gång jag avfyrar ett ska jag skänka en tanke till de stackars satarna som sitter och kollar igenom alla skotten så att de inte är feltillverkade. Det är ett jävla arbete ska ni veta!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0